E1-PRI
یکی از سرویس های مخابرات بوده که مزایای بسیار آن باعث محبوبت بسیار بین تمامی مجموعه ها و صاحبان مشاغل می باشد.
در زیر به تعدادی از این مزایا اشاره می کنیم :
کوتاه و بیاد ماندنی :
یکی از مهمترین مواردی که در خطوط تلفن در نظر گرفته می شود رند بودن و قابلیت بخاطر سپردن آن می باشد ، حال با توجه به 5 رقمی بودن خط ایوان این امر بسیار محتمل تر می باشد.
یک شماره با 30 تماس همزمان :
خطی که هیچ وقت اشغال نمی شود و شما هرگز یک تماس را از دست نمی دهید ، خطوط ایوان ( ترانک دیجیتال ) می تواند 30 تماس همزمان را پشتیبانی کند .
انتقال روی یک زوج سیم :
با توجه به دیجیتال بودن خط ، جهت انتقال 30 خط تلفن شما نیاز به 30 زوج سیم تلفن ندارید و در مکان هایی که امکان کابل کشی و بستر فراهم نیست یک مزیت بسیار مهم محصوب می گردد.
ارتباط بین دو سانترال
یکی از راهکار های ارتباطی بین دو دستگاه که در فاصله نزدیک به هم قرار دارند استفاده از لینک ایوان می باشد .
از این لینک در زمان های مختلف مانند ارتباط یک دستگاه غیر سیپ به شبکه با واسته مرکز تلفن ویپ و یا برقراری ترانک سیپ جهت شماره 5 رقمی استفاده می گردد.
مشکلات E1
تعدد دستگاه ها در مسیر انتقال
مسیر انتقال ایوان از سالن دیتا مخابرات به سالن MDF و بوسیله مودم های ایوان ( دستکتاپ و یا کارتی ) از 2 زوج سیم Rj 59 به زوج سیم مسی تبدیل و به سمت مشترک ارسال، بوسیله مودم مشترک از زوج سیم مسی به دو زوج سیم Rj 59 و یا E1 Ether ( در بعضی از برند های سانترال از مبدل 120 به 75 اهم و بلعکس هم می بایست استفاده کرد ) به سانترال انتقال می یابد.
عدم وجود بوق
با توجه به دیجیتال بودن اینگونه خطوط و ارسال دیتا بر روی زوج سیم ، هیچگونه بوقی روی خط وجود ندارد و همین امر موجب می گردد ایراد یابی را توسط پیمانکاران مشترک بسیار دشوار گردد ، البته اداره مخابرات جهت بررسی سلامت فیزیکی خط ارتباطی از سالن MDF تا مکان مشترک خط را بوق دار و تست انجام می دهند.
چند بخشی بودن برقراری سرویس
جهت برقراری یک خط ایوان می بایست بخش های مختلف اداره مخابرات دست در تست هم دهند ؛
ـ اداره دیتا :
وظیفه برنامه نویسی و تعرف شماره و امکان برقراری ارتباط خط و همچنین ارسال دیتا به سالن MDF را به عهده دارد .
ـ سالن MDF :
وظیفه بستر سازی ( ارتباط فیزیکی ) از سالن MDF تا مشترک را برعهده دارد .
نتیجه گیری
وجود هر اتصال سخت افزاری خود باعث بوجود آمدن احتمال یک مشکل می باشد ، حال با توجه به چند بخشی بودن ارائه سرویس پیگیری و متقاعد کردن مسئولان هر بخش خود داستانی جدا دارد.
همین امر موجب گردید ، در بسیاری از موارد عیب یابی و رفع خرابی کاری بس زمان بر و طاقت فرسا شود و موجبات نارضایتی مشترکین را بهمراه آورد .